PROBLEME FRIGO
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Re: PROBLEME FRIGO
Bonjour
Je ne suis nullement vexé, je proposais mes services pour aider la communauté.
Pour répondre à Penkalet, mes services sont gratuits, et si je dois un jour réparer un dispositif, il n'y aura que le coût des composants et du port.
Pour TSU, je suis suffisamment équipé pour entreprendre un dépannage de carte électronique avec des composants cms, j'ai à ma disposition, des binoculaires, un placeur de composant, une station de soudage dé-soudage cms, un four à refusion, etc... et les composants cms se trouvent assez facilement pour la plupart.
Pour l'heure, le remplacement de la carte à été solutionnée pour un coût raisonnable (même si cela me parait encore bien cher)
Bonne journée
Gérard
Je ne suis nullement vexé, je proposais mes services pour aider la communauté.
Pour répondre à Penkalet, mes services sont gratuits, et si je dois un jour réparer un dispositif, il n'y aura que le coût des composants et du port.
Pour TSU, je suis suffisamment équipé pour entreprendre un dépannage de carte électronique avec des composants cms, j'ai à ma disposition, des binoculaires, un placeur de composant, une station de soudage dé-soudage cms, un four à refusion, etc... et les composants cms se trouvent assez facilement pour la plupart.
Pour l'heure, le remplacement de la carte à été solutionnée pour un coût raisonnable (même si cela me parait encore bien cher)
Bonne journée
Gérard
sevenjohn
les simpsons- Modèle : celui qui choisira Marge! donc elle a choisi un viano gris silex !
Motorisation : bon quand il fait beau
problème frigo réglé
Bon, depuis hier la carte est en place, c'était bien la carte qui était en panne.
Ne pas oublier de transférer le module CTF où se branche le fil marron, de l'ancienne carte sur la nouvelle.
Carte commandée le Dimanche et reçue le mardi matin.
Coût 181€ avec le port.
Nous allons pouvoir partir avec notre frigo en fonctionnement, et être certain de passer les vacances avec du frais !
Surtout pour notre destination plein sud ça aurait été trop galère !
Merci au forum une fois de plus.
L'union fait la force, face à la galère
Ne pas oublier de transférer le module CTF où se branche le fil marron, de l'ancienne carte sur la nouvelle.
Carte commandée le Dimanche et reçue le mardi matin.
Coût 181€ avec le port.
Nous allons pouvoir partir avec notre frigo en fonctionnement, et être certain de passer les vacances avec du frais !
Surtout pour notre destination plein sud ça aurait été trop galère !
Merci au forum une fois de plus.
L'union fait la force, face à la galère
youyou- Modèle : Viano Marco-Polo 150 CV
pblm frigo
Salut à tous
Alors moi mon frigo se mettait en défaut(symbole clignotant) changé de batterie chargé sur 220V verif du fusible sur le tableau général...Rien n'y faisait.
Sous le frigo se trouve le boitier du compresseur bien hermétiquement vissé et collé... Et bien dans ce boitier, assez difficile à ouvrir car collé au double face isolant, se trouve un fusible de 15A ici dans mon cas grillé....Depuis mon frigo fonctionne nickel!!
J'espère que cela pourra en aider plus d'un car avant d'arriver à ouvrir cette fichue boite noire j'ai vraiment galéré et nul part je n'avais d'info!!
Bonne route good luck
Alors moi mon frigo se mettait en défaut(symbole clignotant) changé de batterie chargé sur 220V verif du fusible sur le tableau général...Rien n'y faisait.
Sous le frigo se trouve le boitier du compresseur bien hermétiquement vissé et collé... Et bien dans ce boitier, assez difficile à ouvrir car collé au double face isolant, se trouve un fusible de 15A ici dans mon cas grillé....Depuis mon frigo fonctionne nickel!!
J'espère que cela pourra en aider plus d'un car avant d'arriver à ouvrir cette fichue boite noire j'ai vraiment galéré et nul part je n'avais d'info!!
Bonne route good luck
arfa- Modèle : westfalia vito
Re: PROBLEME FRIGO
Salut et merci pour l'info ... Une petite présentation avec photos dans le post prévu pour ça peut être ??? ...
JM
JM
Invité- Invité
Probleme Frigo
j'ai moi aussi le symbole glaçon qui clignote sur la console et pas de production de froid ...
Après vérification de la charge de batterie et fusible 15A dans tableau dans panneau latéral sous glacière, le compresseur ne tourne toujours pas!
D' après Mercedes, éventuellement défaillance de la sonde ou du relais ou du frigo ????
Je serais preneur d'infos concernant ce fameux fusible 15A à l'intérieur du boitier compresseur
Si l'un d'entrevous a des photos ou de préconisations pour résoudre mon souci, je l'en remercie d'avance, j'aimerais bien m'y pencher ce WE.
Après vérification de la charge de batterie et fusible 15A dans tableau dans panneau latéral sous glacière, le compresseur ne tourne toujours pas!
D' après Mercedes, éventuellement défaillance de la sonde ou du relais ou du frigo ????
Je serais preneur d'infos concernant ce fameux fusible 15A à l'intérieur du boitier compresseur
Si l'un d'entrevous a des photos ou de préconisations pour résoudre mon souci, je l'en remercie d'avance, j'aimerais bien m'y pencher ce WE.
Turbo65- Modèle : MP Classe V 4Matic 07/2016 marron dolomite
Motorisation : 250 D 7G tronic+
Re: PROBLEME FRIGO
Bonsoir à tous,
Mon problème enfin résolu .
Changement finalement de carte électronique ( le fameux boitier noir) et le frigo marche !
Historique de la recherche :
Symbole sur console centrale qui clignote et pas de froid (compresseur arrêté)
Fusible 15 A et batterie à 13V --> ok
Tension aux bornes du boitier électronique 13V --> ok
Démontage du boitier, la vis de derrière se démonte en enlevant la vis de 6 qui maintient la cloison verticale du rangement et en passant le tournevis par le trou de cette vis
Vérification de la carte en alimentant en 12V le bornier d'entrée et en controlant la tension sur le connecteur 3 fiches coté compresser --> pas de jus
--> conclusion carte HS
Je vais essayer de me faire réparer la carte au cas ou.
Voila et bon courage
Mon problème enfin résolu .
Changement finalement de carte électronique ( le fameux boitier noir) et le frigo marche !
Historique de la recherche :
Symbole sur console centrale qui clignote et pas de froid (compresseur arrêté)
Fusible 15 A et batterie à 13V --> ok
Tension aux bornes du boitier électronique 13V --> ok
Démontage du boitier, la vis de derrière se démonte en enlevant la vis de 6 qui maintient la cloison verticale du rangement et en passant le tournevis par le trou de cette vis
Vérification de la carte en alimentant en 12V le bornier d'entrée et en controlant la tension sur le connecteur 3 fiches coté compresser --> pas de jus
--> conclusion carte HS
Je vais essayer de me faire réparer la carte au cas ou.
Voila et bon courage
Turbo65- Modèle : MP Classe V 4Matic 07/2016 marron dolomite
Motorisation : 250 D 7G tronic+
Re: PROBLEME FRIGO
déterrage de post lol....
Bonjour à tous. Même problème sur un frigo Waeco équipé du Danfoss BD35F.
Un des canal triphasé de commande du compresseur est mort (cramé). Je ne sais pas si c'est le compresseur qui à fait cramer le transistor ou si c'est le transistor qui a cramé tout seul. Je vais essayer de commander les composants défectueux demain. En grattant le vernis j'ai pu trouver les références. Si ca intéresse quelqu'un je met les photos et les références ci dessous.
J'ai bon espoir en voyant que plusieurs d'entre vous ont réussi en changeant la carte.
Les composants semblent être en couple: LR024N et FR9024N. tous deux semblent être des composants connus de l'ordre de 1 ou 2 € pièce.
A+ et bon voyages
Bonjour à tous. Même problème sur un frigo Waeco équipé du Danfoss BD35F.
Un des canal triphasé de commande du compresseur est mort (cramé). Je ne sais pas si c'est le compresseur qui à fait cramer le transistor ou si c'est le transistor qui a cramé tout seul. Je vais essayer de commander les composants défectueux demain. En grattant le vernis j'ai pu trouver les références. Si ca intéresse quelqu'un je met les photos et les références ci dessous.
J'ai bon espoir en voyant que plusieurs d'entre vous ont réussi en changeant la carte.
Les composants semblent être en couple: LR024N et FR9024N. tous deux semblent être des composants connus de l'ordre de 1 ou 2 € pièce.
A+ et bon voyages
mathieu205gti- Modèle : frigo waeco
Re: PROBLEME FRIGO
Bonsoir,
excusez-moi, je parle un tout petit peu français. So I have to write in english, sorry for that. I have the same problem with the Danfoss electronic module, compressor just rumbles for a second but does not start. Error code ist 3 flashes from the LED what normaly means starting current from the compressor is to high. I tested the compressor with a differnet module, it works fine. I decided to unsolder the 6 transistors of the H-bridge, it is a real hard job as the ceramic surface is glued to the heat sink and the heat sink will draw all the heat from the desoldering / soldering process. Anyway, I finaly managed to swap the transistors but the error code is still the same, 3 flshes from the LED. Any idea? Anyone success with that?
excusez-moi, je parle un tout petit peu français. So I have to write in english, sorry for that. I have the same problem with the Danfoss electronic module, compressor just rumbles for a second but does not start. Error code ist 3 flashes from the LED what normaly means starting current from the compressor is to high. I tested the compressor with a differnet module, it works fine. I decided to unsolder the 6 transistors of the H-bridge, it is a real hard job as the ceramic surface is glued to the heat sink and the heat sink will draw all the heat from the desoldering / soldering process. Anyway, I finaly managed to swap the transistors but the error code is still the same, 3 flshes from the LED. Any idea? Anyone success with that?
dedi- Modèle : Mitsubishi L300 Burow
Motorisation : 2.5D
Re: PROBLEME FRIGO
Hello dedi,
I just received my new LR and FR today but not yet tried to change them. Do you have some advices to unsolder them ? Heating the heat sink before ? with what ?
I'll try to do this this evening...
Thanks for your informations
I just received my new LR and FR today but not yet tried to change them. Do you have some advices to unsolder them ? Heating the heat sink before ? with what ?
I'll try to do this this evening...
Thanks for your informations
mathieu205gti- Modèle : frigo waeco
Re: PROBLEME FRIGO
C'est marrant un post ou ceux qui discutent n'ont jamais fait de présentation ...
Jm
Jm
Invité- Invité
Re: PROBLEME FRIGO
Hello,
oui tu as raison... on a fait les mal polis
au départ c'était juste pour donner l'info des composants... si ça intéressait quelqu'un,... pcq malheureusement je n'ai pas de MarcoPolo... juste un frigo Waeco... MDRRRR
Allez j'ai fait une petite présentation ici: https://marcopolo.superforum.fr/t5519-hello-moi-c-est-mathieu205gti
oui tu as raison... on a fait les mal polis
au départ c'était juste pour donner l'info des composants... si ça intéressait quelqu'un,... pcq malheureusement je n'ai pas de MarcoPolo... juste un frigo Waeco... MDRRRR
Allez j'ai fait une petite présentation ici: https://marcopolo.superforum.fr/t5519-hello-moi-c-est-mathieu205gti
mathieu205gti- Modèle : frigo waeco
Re: PROBLEME FRIGO
Je suis désolé que je ne peux écrire très peu le français. Je n'ai pas non plus Vito ou Viano mais au moins une Classe C pour la vie quotidienne. Mais si nous sommes en mesure de corriger l'erreur dans le module du réfrigérateur nombreux bénéfice.
Unsoldering the transistors is quite a mess. You will have to heat up the thermal sink with an iron or a heat gun, best choice would be a cooking pot with vegetable oil in it, but do not exceed 180 degrees. I used a heat gun for the heat sink and a 100W soldering iron from the top.
Be very carefull, it looks like there are no copper leads on the ceramic surface, just evaporated tin.
If you did not start unsoldering yet - please check the Mosfets with a multimeter. And please check the connections between the heat sink array and the main printout.
Source of all 3 FRs have to be conneted to each other and they end on the Dual-Gate-Diode 6CWQ06FN
Source of all 3 LRs has to be connected to ground, check on one of the two 470uf capacitors.
Gates of the FRs are connected via pin 4 - 8 - 12 from the downside right
Gates of the LRs are connected via pin ? - 5 - ? (broken on my print, I will have to fix it)
Drains of the LRs/FRs are picked um in pairs and connected to the 3 motor cables.
I am wondering if the transistors weren't even broken on my board, maybe the leads on the ceramic PCB were broken. I am not sure at the moment but do handle with great care. I will give my board another try tonight....
Unsoldering the transistors is quite a mess. You will have to heat up the thermal sink with an iron or a heat gun, best choice would be a cooking pot with vegetable oil in it, but do not exceed 180 degrees. I used a heat gun for the heat sink and a 100W soldering iron from the top.
Be very carefull, it looks like there are no copper leads on the ceramic surface, just evaporated tin.
If you did not start unsoldering yet - please check the Mosfets with a multimeter. And please check the connections between the heat sink array and the main printout.
Source of all 3 FRs have to be conneted to each other and they end on the Dual-Gate-Diode 6CWQ06FN
Source of all 3 LRs has to be connected to ground, check on one of the two 470uf capacitors.
Gates of the FRs are connected via pin 4 - 8 - 12 from the downside right
Gates of the LRs are connected via pin ? - 5 - ? (broken on my print, I will have to fix it)
Drains of the LRs/FRs are picked um in pairs and connected to the 3 motor cables.
I am wondering if the transistors weren't even broken on my board, maybe the leads on the ceramic PCB were broken. I am not sure at the moment but do handle with great care. I will give my board another try tonight....
Dernière édition par dedi le Sam 22 Fév 2014 - 15:15, édité 1 fois
dedi- Modèle : Mitsubishi L300 Burow
Motorisation : 2.5D
Re: PROBLEME FRIGO
Thanks for your advices,
I did not yet started to unsolder. I'm in front of the PCB, I'll try to check connections and mosfet.
I did not yet started to unsolder. I'm in front of the PCB, I'll try to check connections and mosfet.
mathieu205gti- Modèle : frigo waeco
Re: PROBLEME FRIGO
I'm just trying to fix the broken connections on Pin 1 and 9 ... This might help:
dedi- Modèle : Mitsubishi L300 Burow
Motorisation : 2.5D
Re: PROBLEME FRIGO
checked OKdedi a écrit:
Source of all 3 FRs have to be conneted to each other and they end on the Dual-Gate-Diode 6CWQ06FN
checked OKdedi a écrit:Source of all 3 LRs has to be connected to ground, check on one of the two 470uf capacitors.
I would say 1-5-9 for the gates of the FRs. Checked OK.dedi a écrit:Gates of the FRs are connected via pin 4 - 8 - 12 from the downside right
I would say 4-8-12 for the gates of the LRs. Checked OKdedi a écrit:Gates of the LRs are connected via pin ? - 5 - ? (broken on my print, I will have to fix it)
Checked OKdedi a écrit:Drains of the LRs/FRs are picked um in pairs and connected to the 3 motor cables.
Dernière édition par mathieu205gti le Sam 22 Fév 2014 - 13:49, édité 1 fois
mathieu205gti- Modèle : frigo waeco
Re: PROBLEME FRIGO
your drawing is correct
So my connections seems to be good.
You tell me it is better to test the mosfet before unsolder them ? how do you do that ?
I had also a "little problem" last week while testing... A forgot a fuse ok it's fixed:
So my connections seems to be good.
You tell me it is better to test the mosfet before unsolder them ? how do you do that ?
I had also a "little problem" last week while testing... A forgot a fuse ok it's fixed:
mathieu205gti- Modèle : frigo waeco
Re: PROBLEME FRIGO
I found how to test on internet...
with a quick test (without unsoldering) it seems that I have 1 couple of FR and LR that are dead. This confirms what I suspected because of there burned color and a bullet of solder on the common drain.
You said not more that 180° with the cooking pot... I presume all the solder will melt if it is higher ?
with a quick test (without unsoldering) it seems that I have 1 couple of FR and LR that are dead. This confirms what I suspected because of there burned color and a bullet of solder on the common drain.
You said not more that 180° with the cooking pot... I presume all the solder will melt if it is higher ?
mathieu205gti- Modèle : frigo waeco
Re: PROBLEME FRIGO
mathieu205gti a écrit:I found how to test on internet...
with a quick test (without unsoldering) it seems that I have 1 couple of FR and LR that are dead. This confirms what I suspected because of there burned color and a bullet of solder on the common drain.
I realized that in your picture, I was uncertain whether this bullet came from an attempt to unsolder. Chances are good that it is only this one particular set of transistors that is dead on your PCB
dedi- Modèle : Mitsubishi L300 Burow
Motorisation : 2.5D
Re: PROBLEME FRIGO
no, the bullet was there...
You said not more that 180° with the cooking pot... I presume all the solder will melt if it is higher ?
You said not more that 180° with the cooking pot... I presume all the solder will melt if it is higher ?
mathieu205gti- Modèle : frigo waeco
Re: PROBLEME FRIGO
... and the resistors and all the little bits and pieces will drom from the upright PCB Don't worry, all of the parts are well fixed with this incredible paint all over the unit...
dedi- Modèle : Mitsubishi L300 Burow
Motorisation : 2.5D
Re: PROBLEME FRIGO
unsoldering sucessfull !! big big thanks for the cooking pot idea!
I need now to make a bit cleaner the space for the new mosfet
I need now to make a bit cleaner the space for the new mosfet
Dernière édition par mathieu205gti le Sam 22 Fév 2014 - 15:50, édité 1 fois
mathieu205gti- Modèle : frigo waeco
Re: PROBLEME FRIGO
Looks pretty good and it will work! I just tested my module - it works Looks awful because I had to put 3 wire bridges just like you did to fix broken connections on the PCB, but it is working like brandnew. The box is already closed and the modul is back in the fridge, otherwise I would have posted a "final" picture. Good luck with yours...
dedi- Modèle : Mitsubishi L300 Burow
Motorisation : 2.5D
Re: PROBLEME FRIGO
Yes ! goog good news for yours !
I've finished to re-solder the new LR and FR ... not easy with a too big solder iron...
solder not very beautiful but I hope it'll work....
I've finished to re-solder the new LR and FR ... not easy with a too big solder iron...
solder not very beautiful but I hope it'll work....
mathieu205gti- Modèle : frigo waeco
Re: PROBLEME FRIGO
good and bad news for mine...
yesterday evening, the Waeco restarted for about 10 seconds than an other couple of mosfet went out...
I decided to swap all the mosfet to be certain it'llbe ok.
Than the Waeco runs very well (about an hour) with multiple tests, turn on turn off, T° up and down...
It was with 230v
All was OK, I had a short but good night
Power off during the night.
This morning, power on (230v) all is ok.
Than power off and try 12v supply... compressor starts for 5 seconds, than ERROR (3 flash). Connections OK, voltage ok,... multiples try...
Than go back to 230v... and the same: error 3 flash
second test with 230v... OK the compressor runs the entire cycle than stop (ok normal), than 10 min later when compressor re-started, it runs for 5 sec than error 3flash
Some ideas ?
yesterday evening, the Waeco restarted for about 10 seconds than an other couple of mosfet went out...
I decided to swap all the mosfet to be certain it'llbe ok.
Than the Waeco runs very well (about an hour) with multiple tests, turn on turn off, T° up and down...
It was with 230v
All was OK, I had a short but good night
Power off during the night.
This morning, power on (230v) all is ok.
Than power off and try 12v supply... compressor starts for 5 seconds, than ERROR (3 flash). Connections OK, voltage ok,... multiples try...
Than go back to 230v... and the same: error 3 flash
second test with 230v... OK the compressor runs the entire cycle than stop (ok normal), than 10 min later when compressor re-started, it runs for 5 sec than error 3flash
Some ideas ?
mathieu205gti- Modèle : frigo waeco
Re: PROBLEME FRIGO
Salut Jm,
Bah, je viens de tout revérifier, je ne vois pas...
maintenant c'est 5 clignottements... (ce qui voudrait dire surchauffe unité éléctronique)...
je suis dépité, il tournait si bien hier....
Bah, je viens de tout revérifier, je ne vois pas...
maintenant c'est 5 clignottements... (ce qui voudrait dire surchauffe unité éléctronique)...
je suis dépité, il tournait si bien hier....
mathieu205gti- Modèle : frigo waeco
Re: PROBLEME FRIGO
Bonjour,
I tested mine just for 2 cycles, probably no more than 5 minutes, maybe I should give it a longer go... What I did - for no reason - because I can not test the capacitors - I changed the two 470uF capacitors for new ones. They are used for the boost converter, it converts the 12V / 24V to 48V. You can give it a try, your multimeter looks better than mine anyway, maybe it is capable of measuring capacities...
Just for understanding, I was wondering why the LRs and FRs do blow anyway, they are rated at 11A, way above the actual current of less than 3A. So I thought they might get spikes from the boost converter, maybe... Between the two transistors in front (boost converter) there is a dual gate diode 6CWQ06FN with a rather low 3.5 A rating, it is used as a rectifier, but this one is out of production and no longer available as spare part...
I tested mine just for 2 cycles, probably no more than 5 minutes, maybe I should give it a longer go... What I did - for no reason - because I can not test the capacitors - I changed the two 470uF capacitors for new ones. They are used for the boost converter, it converts the 12V / 24V to 48V. You can give it a try, your multimeter looks better than mine anyway, maybe it is capable of measuring capacities...
Just for understanding, I was wondering why the LRs and FRs do blow anyway, they are rated at 11A, way above the actual current of less than 3A. So I thought they might get spikes from the boost converter, maybe... Between the two transistors in front (boost converter) there is a dual gate diode 6CWQ06FN with a rather low 3.5 A rating, it is used as a rectifier, but this one is out of production and no longer available as spare part...
dedi- Modèle : Mitsubishi L300 Burow
Motorisation : 2.5D
Re: PROBLEME FRIGO
I'll try to buy 470 uF capacitor... but I'm desapointed...
First I had compressor 5sec than 3 flashs
now, compressor starts no more and 5 flashs. Even with compressor unplugged I have 5 flashes, so I don't think it is the compressor that is bad. I suppose an other electronic component on the board has gone but I don't know wich one.
First I had compressor 5sec than 3 flashs
now, compressor starts no more and 5 flashs. Even with compressor unplugged I have 5 flashes, so I don't think it is the compressor that is bad. I suppose an other electronic component on the board has gone but I don't know wich one.
mathieu205gti- Modèle : frigo waeco
Re: PROBLEME FRIGO
Bad news, sorry for that. 5 flashes means thermal cut-out of electronic unit. Module overheat. If the heat sink on the module exceeds a preset temperature (55° C), the compressor will be
stopped & will be re-started when normal operating temperatures are resumed. I am wondering where this thermistor is on the heat sink, on the downside? I didn't see anything... Does the heat sink heat up? It nomaly stays cold. Do you have a resistor in the thermostat lead (C-T) that speeds up the compressor?
stopped & will be re-started when normal operating temperatures are resumed. I am wondering where this thermistor is on the heat sink, on the downside? I didn't see anything... Does the heat sink heat up? It nomaly stays cold. Do you have a resistor in the thermostat lead (C-T) that speeds up the compressor?
dedi- Modèle : Mitsubishi L300 Burow
Motorisation : 2.5D
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